zaterdag 1 maart 2014

Dag voor alle vrouwen

Superwoman, powervrouwen en Mega Mindy. Waar komen die tafereeltjes eigenlijk vandaan? Misschien een ontstaan fenomeen na de Tweede Wereldoorlog toen de mouwen van mannen èn vrouwen opgestroopt moesten worden. Al kan het ook later geweest zijn, zo rond de Jaren 60 toen de eerste feministen opstonden en het niet langer pikten. Zelfde rechten en behandeling voor mannen en vrouwen. Tot op de dag van vandaag is dat niet gelukt als je het mij vraagt. Oké, we mogen stemmen, al zit niemand daar tegenwoordig op te wachten. We kunnen studeren en helaas werken tot sint-juttemis. En over het algemeen krijgen we nog altijd minder betaald dan onze mannelijke collega’s op dezelfde functie. Maar vooruit, mij hoor je niet klagen.

Als we dit namelijk doortrekken naar de rest van de wereld doen wij – het Nederlands vrouwelijk geslacht – het heel zo slecht niet. Misschien is het daarom op 8 maart met name Internationale Vrouwendag. Prachtige dag. Beste dag van het jaar. Sterk geslacht dat geboren is op die dag. Dag voor alle vrouwen die met de poten in de klei door baggeren en vooruitgang boeken. Ik ben dan ook heel trots. Trots omdat 8 maart mijn geboortedag is. Gelukstreffertje hoor maar dat moet ik er eigenlijk niet bij vertellen.

Wat mannen kunnen, kan ik ook. Huis verbouwen, kasten in elkaar zetten, boren, schilderen en janken als ik ziek ben. Ik zie geen verschil. Misschien is dat wel de reden dat ik aan triathlon doen. Mannen en vrouwen kunnen zich aan elkaar meten. Al vind ik triathlon stiekem wel voor de stoere vrouwen. Ik bedoel, laten we elkaar geen mietje noemen, zo’n fietszadel is echt geen pretje.
Zwemmen in stervenskoud water ook niet trouwens. Vooral als er van die aardige triatletes je bij de start half verzuipen om sneller te zijn dan jij. Nog even een stukje rennen na al die inspanning draaien wij onze hand ook niet voor om. Per slot van rekening kunnen wij baren en mannen niet. Zo’n triathlon volbrengen is kortom een peulenschil.

Geheel oneerlijk, mannen hebben van die leuke wielerpakjes. Gelukkig komen die er ook steeds meer voor vrouwen dus dat onrecht is ook bijna de wereld uit geholpen. Ze zijn er ook met een zweem die bedoeld is voor de vrouwenbips. Die zit toch een stuk lekkerder dan die brede dingen van de mannen. De eerste keer dat ik een vrouwenwielrenbroek aan had, had ik zowaar niet het idee dat ik een reuze maandverband in had.

Styling doet ook een hoop. Mannen zeggen wel dat ze dat er niet toe vinden doen maar let eens op die kerels in de Tour de France. Zelfs de sokjes passen bij de outfit en zitten altijd even hoog. Niet normaal toch. Zelfs wij vrouwen maken er niet zo’n punt van. Wij willen er ook goed uit zien in ons wielrenpakje en doen daar graag ons best voor. Maar hij moet toch wel echt lekker zitten en niet dat ik met de striemen van de fiets af kom (als je dit begrijpt, weet je genoeg…).

Vrouwen van Nederland, vier zaterdag 8 maart of je leven er van af hangt. Je mag trots zijn dus draag dat uit. Ga de fiets op. Maak dat rondje in je prachtige kontje.. uh outfit en rij die mannen er af. Wat zij kunnen, kunnen wij ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten